Gepost door: pharailde | september 30, 2008

Donker

Wat mij elk jaar opnieuw opvalt en wat ik elk jaar opnieuw minder leuk vind aan begin september, is niet alleen de omschakeling van vakantie-ochtendroutine naar school-ochtendroutine, maar vooral het feit dat het nog redelijk donker is als je om zeven uur je ogen opentrekt. En het feit dat dit heel snel verandert. Lees dat het almaar langer donker blijft.
Inmiddels is dat redelijk donker bij het opstaan al helemaal omgeslagen in goed donker en ik heb daar elk jaar opnieuw weer moeite mee. Ik zie altijd op tegen de winter, niet omwille van de temperatuur of het slechte(re) weer, maar omwille van de donkerte. Het idee om in het hoge noorden te wonen trekt me dan ook niet aan.

Vroeger, en ik spreek van meer dan tien jaar geleden (zelfs verbaasd dat het al zo lang is), moesten we de klok reeds eind september verdraaien naar winteruur, i.p.v. eind oktober, zoals nu. En ik blijf erbij dat ik dit veel beter vond. Akkoord, het blijft ’s avonds nog een uur langer licht, maar de weersomstandigheden laten het meestal toch niet toe om van het buitenleven te genieten. ’s Ochtends daarentegen maakt het een groot verschil: ik vind opstaan en de dag beginnen veel gemakkelijker en aangenamer als het buiten al licht is, dan zo in het pikkedonker. En na de uursverandering van eind oktober gaat het korten van de dagen zo snel, dat we maar weinig voordeel halen uit dat uur vroeger licht ’s ochtends.

Ik zal daarin wel redelijk alleen staan, anders zouden ze het wellicht al lang weer aangepast hebben, maar is er niet ergens een spreekwoord dat zegt “uitzonderingen bevestigen de regel”? Dus ook in deze materie zijn we eens te meer de uitzondering. Of toch niet?


Responses

  1. ik geef je helemaal gelijk 🙂

  2. Je hebt groot gelijk. Ik snap ook al niet waarom ze dat ooit veranderd hebben. Zal wel iets Europees geweest zijn.

  3. Ik HAAT opstaan als het nog donker is. Het is tegennatuurlijk en zou verboden moeten worden.

  4. Ik volg je daar ook in hoor, het winteruur begint veel te laat.

    Alhoewel ze heel dat zomer-winteruur gedoe voor mij compleet mogen afschaffen.

  5. Mij kan dat allemaal niet veel schelen.
    Ik zou liever langer slapen, ongeacht hoelaat het licht wordt.

  6. Ik volg Satur9: afschaffen die boel.


Geef een reactie

Categorieën

