Gepost door: pharailde | september 25, 2008

Taal

Door het samengaan der dingen is omgaan met taal gaandeweg een van mijn voornaamste dagtaken geworden: vooral teksten nalezen, en, voor mezelf, soms teksten schrijven. En al weet ik wel dat ik daarin geen uitschieter ben, ik weet ook dat ik dat wel behoorlijk kan.

En gaandeweg ontdek je diverse bronnen of instrumenten waar je bij twijfels terechtkan of waar je weer iets nieuws op taalgebied bijleert.
De elektronische Van Dale is er zo een van. Geen site, wel de volledige versie op cd-rom. Een groot gemak, want zoeken gaat veel sneller dan in het boek.

De taalsite van de vrt is er ook een. Daaraan heb ik al ontzettend veel gehad bij twijfelgevallen. Het is ook een voortdurende bron van nieuwe kennis, ook door de wekelijkse taalmails waarop ik mij geabonneerd heb. Zo leerde ik dat het werkwoord vervoegen, in de betekenis van zich bij iemand voegen, voortdurend verkeerd gebruikt wordt. Of hebt u ooit gehoord van “ik molenaarsdochter, jij molenaarsdochtert, hij molenaarsdochtert” als u leest over een held die een molenaarsdochter vervoegt. Op deze site is de humor ook nooit ver weg, wat ik altijd ten zeerste apprecieer. Tot juni vorig jaar schreef Ruud Hendrickx, de taaladviseur, eveneens een column, waarnaar ik elke week uitkeek. Helaas is hij daarmee gestopt, wat ik o zo jammer vind. Ik hoop dat hij die draad ooit weer oppikt, en liever morgen dan overmorgen. De kans dat hij hier komt lezen, is natuurlijk bijzonder klein, maar je weet het maar nooit. De wegen van internet zijn ondoorgrondelijk.

Ik geniet ook dagelijks (althans tijdens de werkweek) van het taalspelletje van Miles. Elke middag krijg ik dan een mailtje met een “Zoek de fout”: een zin waarin drie woorden of begrippen aangeduid zijn en een ervan is fout. Deze week ergens zat deze – taaldrop – in de mailbox, een makkie, omdat het een van mijn stokpaardjes betrof. Want dat heb ik dan ook wel: eens ik weet dat iets fout is, verwacht ik automatisch dat iedereen dat voortaan ook weet, en het correcte woord gebruikt. Mijn haren rijzen ten berge als ik ergens het verkeerd gebruik van woorden als politiekers, parlementairen, quasi, dooreenhaspelen van heten en noemen, verderzetten, iemand of iets vervoegen, dagdagelijks, iets dat nauw aan het hart ligt, enz., enz., lees of hoor. In ondertitels, in boeken, in de media, in interviews, ja ook op verschillende blogs (wie trouwens de juiste vorm van bovenstaande woorden kent, mag dit altijd in de commentaren kwijt).

Ja, mijn omgeving wordt wellicht soms gek van mij.

Responses

  1. Zelf raadpleeg ik wel eens de Vandale online. De helft van de woorden die ik opzoek, geeft ‘m niet eens en zo moet ik soms toch nog op zoek in een van de papieren delen. (hm, ik heb de cd-rom dus niet)
    Het groene boekje online gebruik ik veel om een schrijfwijze op te zoeken.

  2. Ik ben al even taalgek als jij, maar dat is louter beroepsmisvorming, vrees ik. Dus nee, ik ga de correcte vormen hier niet oplijsten (griezel griezel bij dat woord :-p ), dat laat ik aan andere gegadigden over ๐Ÿ™‚

  3. Waarom denk ik hier nu spontaan aan ‘constatering’ in plaats van het foute ‘constatie’ ???

    Of was het dan toch ogekeerd?

    ๐Ÿ˜‰


Geef een reactie

Categorieën

