Gepost door: pharailde | september 21, 2008

Genieten

Hebt u dat ook? Als op een werkdag de wekker afloopt, dat u zo veel zin hebt om u nog eens om te draaien en gewoon verder te slapen, ipv u moeizaam uit uw bed te moeten hijsen en te draven voor de nieuwe werkdag.
Gisteren mocht ik dat effectief doen. Het was zaterdag en de avond ervoor had ik blijkbaar de wekker niet uitgezet. Toen ik dus rond twintig voor zeven uit mijn slaap werd gewekt door dat bekende geluid, vond ik het zo zalig dat ik mij nu effectief weer mocht omdraaien om nog enkele uurtjes in dromenland te vertoeven. Het zal morgenvroeg weer anders zijn.

De hele dag genoten van een stralende najaarszon. Ik weet dat de zomer niet fameus was, en dat iedereen liever meer zon gezien had, maar zoals het gisteren – en vandaag – was, vind ik het zalig. Ik heb hier al gezegd dat ik geen zonnefanaat ben, maar op zulke dagen, als de temperaturen niet te hoog oplopen, kan ik zelfs met plezier in de zon zitten en genieten van haar warmte. We hebben zelfs buiten gegeten, in de volle zon.

Ik moest nog enkele cadeautjes kopen voor mijn moeder haar verjaardag (we waren daar gisteravond uitgenodigd) en trok gisteren in de late namiddag nog even de stad in, waar een gezellige drukte heerste, en waar iedereen duidelijk ook genoot van de nazomerzon.
Op de ‘dijk Graslei’ werden we zowaar zelfs getrakteerd op een miniconcert. Er lag een mooie houten sloep, die ik hier nog nooit gezien had, dwars op de Graslei, met daarin wat planten, een vleugelpiano en een pianist die de volle klanken over het publiek liet neerdwarrelen. Helaas had ik niet veel tijd om te blijven luisteren, maar ik genoot van de hele sfeer errond. ’s Avonds las ik nog in de krant dat dit onverwachte concert te maken had met de lancering van een nieuwe rederij die duurzame en ecologisch verantwoorde (de boten worden manueel bestuurd, en er komt dus geen motor aan te pas) rondvaarten op de Gentse binnenwateren aanbiedt. De rondvaarten duren dus ook langer (gemiddeld een uur of twee). Een mooi initiatief, waarbij ik mij echter de bedenking maak, dat het toch zo jammer is dat al die ecologisch verantwoorde initiatieven (die eigenlijk de norm zouden moeten worden) veelal zoveel duurder zijn.

Ik liep al een hele week met een dilemma rond over de historische stoet die vanmiddag door de Gentse straten trekt n.a.v. 200 jaar Floraliën. Gaan of niet gaan. Wel gaan, want het is een unieke gebeurtenis, en ik ben wel vreselijk nieuwsgierig naar wat ze ervan gemaakt hebben, en toch ook wel een beetje het gevoel van erbij te moeten zijn en achteraf te kunnen meepraten. Niet gaan, want een stoet blijft toch een stoet, en vooral, er wordt veel volk verwacht (en ik heb een hekel aan massa’s), en ik heb het er niet voor over om al om tien uur ’s ochtends een plekje langs het parcours uit te zoeken en te bewaken. Bovendien heb ik nog heel wat werk want morgen vertrekken er hier twee met school op ‘vaardigheidsstage’ (dochter E. naar Borzée (in dardennen), en zoon J. naar Amsterdam), dus moet er nog gewassen en gepakt worden).
Maar de nieuwsgierigheid heeft het gehaald. Ik ga met dochter M. en als we ergens nog een plekje vinden met kans op enig goed zicht, dan kijken we naar de stoet. Anders kijken we wel naar de mensen. Daarstraks is hier voor de deur trouwens een hele colonne van de politie – met ook ontelbare paarden (nog in de voertuigen hoor) – gepasseerd. Duidelijk voor de stoet.

Responses

  1. Ik heb er een stukje van op tv gezien, maar niemand die er met mij over wil praten, die stoet. Pfft.


Geef een reactie

Categorieën

