Gepost door: pharailde | september 18, 2008

Uitslag

Ben deze week nogal veel in de weer geweest met Het Project, plannen en schrijven, waardoor het hier dan weer zeer kalm was. Een mens kan niet op twee plaatsen tegelijk zijn, nietwaar.
Zondagnamiddag hebben we in het kader van Open Monumentendag een rondleiding gevolgd op het Eiland Malem en de Watersportbaan, en ik ben het relaas daarover in een artikel aan het gieten. Maar dat schrijven, dat duurt bij mij altijd veel langer dan gepland. We kregen om te beginnen een schat aan informatie mee, dingen die je niet zo gemakkelijk in naslagwerken terugvindt, en ik wil dat dan zo veel mogelijk neerschrijven, en dan begin ik nog van alles en nog wat op te zoeken, want ik wil zo correct mogelijk zijn, en ja, dan duurt het langer dan voorzien. Maar ik hou u op de hoogte.

Waarover ik het dus eigenlijk wou hebben: die “uitslag” verwijst gelukkig niet naar een of andere huidaandoening, maar wel naar de uitslag van de tweede zit van dochter M. In de kine wordt gewerkt met opleidingsonderdelen, wat inhoudt dat bv. Anatomie Onderste Lidmaat op je puntenblad staat, maar dat je daarvoor dan wel verschillende vakken (en examens) hebt: osteologie, anatomie, kinesiologie theorie en kinesiologie praktijk (al dan niet samen af te leggen). Zo heeft ze de voorbije zittijd twee opleidingsonderdelen opnieuw gedaan, waarvoor ze alletwee geslaagd was, ook al waren de punten voor haar wat teleurstellend (wat in het licht van de toekomst alleen maar belangrijk is voor haar zelfvertrouwen of voor een eventuele academische loopbaan, ik heb zelf bv. nog nooit ergens de vraag gekregen hoeveel punten ik voor een welbepaald vak had). Het laatste vak dat ze deze zittijd heeft afgelegd (in realiteit eigenlijk het allereerste examen) moet ze helaas nog eens overdoen. Dit is natuurlijk niet leuk, maar gelukkig ook geen ramp. Door het feit dat ze toch al een aantal vakken naar het volgende jaar had overgeheveld, was het geen kwestie dat er daardoor een jaar verloren was.

Ik heb trouwens de indruk dat er door het grote aantal studenten veel strenger gequoteerd wordt, net zoals door het feit dat het cijfer voor vrijstellingen een aantal jaren geleden opnieuw verlaagd is. Toen mijn vader nog studeerde moest je 14 halen om een vak niet meer opnieuw te moeten doen, toen ik studeerde was het nog een 12, en nu is een 10 voldoende. Ik kan natuurlijk verkeerd zijn, maar ik kan mij niet voorstellen dat dat geen rol speelt bij de beoordeling.

Geef een reactie

Categorieën

