Gepost door: pharailde | september 14, 2008

Geur

Onlangs was ik via de Nederkouter op weg naar huis en uit een pand kwam een geur aangewaaid, iets dat deed denken aan bereid voedsel maar voor de rest kan ik in de verste verten niet zeggen waarnaar het precies rook.
Niets speciaals dus, maar toch had het een bijzonder effect. Zomaar.
Ik werd namelijk terstond jaren terug in de tijd gekatapulteerd, de tijd toen ik nog in het lager onderwijs op Sint-Bavo zat en ’s middags, samen met mijn moeder, regelmatig ging eten bij mijn grootmoeder in de Dampoortstraat, waar zij een winkel had. Dat leverde een caleidoscoop aan beelden op, beelden waaraan ik jaren niet meer gedacht had, beelden die door verschillende verbouwingen ook al lang niet meer bestaan, beelden die chronologisch door elkaar liepen: de keuken (en de glazen die helemaal mat geworden waren door de vaatmachine), het bureau, het koertje met het toilet, het atelier erachter, de kinderwagen voor mijn nichtje (mijn oom en tante woonden toen boven de winkel), en dan verder terug in de tijd, de zetel waar mijn overgrootmoeder altijd zat en de koekjesdoos die ze ergens bovenop een boord bewaarde en waaruit we een koekje kregen toen we er op bezoek kwamen.
Wat me nog het meeste verbaasde was het feit dat die herinneringen me zo lang in hun greep hielden, ze bleven maar door mijn hoofd spoken. Zeer bizar.


Responses

  1. Leuk toch als zoiets gebeurt, niet? Ik heb dat af en toe ook, dat een geur komt aanwaaien en me plots doet denken aan iets uit mijn kindertijd wat ik eigenlijk al jaren was vergeten. De geur zit niet voor niets in onze meest primitieve en oude hersendeel… Ik vind het schitterend hoe een geur dingen kan oproepen zonder dat daar bewuste denkprocessen aan vooraf gaan 🙂

  2. Geuren kunnen wat met je doen, he. Fantastisch toch!

  3. Wanneer ik verse koffie ruik, denk ik steeds aan mijn moeder. Daar werd de hele dag koffie gezet, veel bezoek enzo…

  4. Reminiscentie! Zalig!


Geef een reactie

Categorieën

