Gepost door: pharailde | september 8, 2008

Nog eens aan cultuur gedaan

Met al die regen van gisteren waren we zeer blij dat we zaterdagochtend naar de Sint-Pietersabdij geweest zijn voor een bezoekje aan de tentoonstelling van de Gentse kunstenaar Jean Bilquin. Het was het laatste weekend dat de tentoonstelling liep, en we waren het natuurlijk aan onszelf verplicht om tot dit laatste weekend te wachten. Familietradities zijn er om in ere te houden, niet?
Ik moet toegeven dat de naam Jean Bilquin wel een belletje deed rinkelen, maar zijn werk kende ik helemaal niet. Zo’n tentoonstelling is dan een ideale gelegenheid om een breed scala van iemands werk te leren kennen. En ik moet zeggen, ik vond het meer dan de moeite. Niet dat ik alles even mooi vond – de grote sombere doeken in olieverf bv. konden mij minder bekoren – maar er waren toch heel wat zaken die mij aanspraken, werken die ik met plezier mee naar huis zou nemen om er te blijven naar kijken (dat is een beetje ons eigen ritueel als we naar een tentoonstelling gaan: achteraf nog eens rondlopen en beslissen wat we gaan meenemen naar huis – gelukkig dat de bewakers ons niet bezig horen). De meeste van zijn beeldhouwwerken vond ik heel knap, alsook de schilderijen bestaande uit enkele sobere lijnen, en zijn werken rond het thema “boten”.

Omdat we toch op weg waren om dochter E. in te schrijven voor haar lessen Animatiefilm, heb ik haar, onder zachte dwang, verplicht om achteraf met ons mee te gaan. Als ze dan toch zo geïnteresseerd is in tekenen, kan het zeker geen kwaad dat ze af en toe in contact komt met diverse kunstuitingen. Niet te veel, zo af en toe een scheutje, en ervoor zorgen dat het geen overdosis wordt anders haken ze definitief af. En ja, zoals verwacht, vond ze het saai (die oudjes doen er bovendien zo lang over om alles te bekijken), maar hier en daar haalde ze er toch iets uit dat ze mooi vond.
De laatste ‘zaal’ was de binnentuin waar nog enkele beelden te bewonderen waren.
Als afsluiter hebben we ons daar nog even op een van de banken gezet, genietend van het herfstzonnetje en de stilte om ons heen. Zalig gewoon.

Geef een reactie

Categorieën

