Gepost door: pharailde | augustus 19, 2008

Gemengde gevoelens (deel twee)

Vooreerst bedankt aan al die lieve mensen voor hun warme steun.

Gisteravond liep het inderdaad zoals ik verwachtte.
Of toch niet helemaal.
Eigenlijk was het nog erger.
Ik dacht eerlijk gezegd meer dan eens: “Ik wil hier niet zijn, ik wil hier weg”

De intake-avond ging door in de bibliotheek van de dienst Endocrinologie (K12), een ongezellige ruimte zonder ramen en een akelige neonverlichting die op de duur zeer vermoeiend werd.

De dokter die de hele uitleg gaf over obesitas en de risicofactoren en zo van die dingen, was helaas niet echt begiftigd met de gave van het woord: ze las de puntjes op de slides gewoon af en als ze tussendoor wat extra uitleg wou geven, geraakte ze niet uit haar woorden (maar hopelijk is ze wel een goed dokter). Ik vond het wel ‘grappig’ toen ze, bij haar uitleg over insulineresistentie en de behandeling ervan, doodleuk vertelde dat ze dan willen dat de patiënt gewicht verliest. Ja hallo, dat wil iedereen die daar aanwezig was, en we zaten daar wel omdat dit al te veel keer mislukt is.

De uiteenzetting van de diëtiste was voorspelbaar. Zag er wel een sympathieke madam uit.

Tot slot kregen we nog een uitleg van een chirurg die de operatieve mogelijkheden kwam toelichten, de voorwaarden en vooral de risico’s ervan.
(Even terzijde: wat mij op een bepaald ogenblik opviel was een staaltje van de medische hiërarchie. De chirurg kwam binnen toen de diëtiste nog aan het praten was, en prompt veranderde haar houding en deelde ze mee dat ze hem eerst aan het woord ging laten en nadien dan de rest van haar uitleg zou geven. Mijnheer de chirurg zag er een aimabele mens uit en verzekerde haar dat ze gerust nog even kon voortdoen, want hij moest toch nog zijn gegevens op de pc klaarzetten. Zo gezegd, zo gedaan. Maar dat daar maar 1 pc stond, en dat dus, terwijl hij zijn documenten aan het zoeken was, haar slides niet meer zichtbaar waren, dat was blijkbaar geen probleem)

Uitleg hoe alles concreet in zijn werk ging, kregen we dan weer niet. Ja, door vragen van de aanwezigen kwamen we een en ander te weten.
Zo werd duidelijk dat de allereerste fase een afspraak in het labo is, voor een onderzoek naar het al dan niiet voorkomen van die insulineresistentie. En dan volgt er een afspraak met de arts en het blijkt dat je ongeveer tegelijk al een afspraak bij de diëtiste moet maken. En dat er een heel team is, tot en met een psycholoog, waarop je eventueel kan terugvallen. En ik ben vergeten te vragen of je ook buiten de kantooruren terecht kan, want als ik daar telkens verlof moet voor nemen, belooft dat wel.

Ik zal een dezer dagen dus bellen voor een afspraak. Uiteindelijk heb ik niet veel keuze. Maar dat het zwaar zal worden (hm, wat een woordspeling) dat weet ik nu al. Dus neem het me aub niet kwalijk als ik hier af en toe een potje kom zeuren. Misschien helpt dat wel om een en ander vol te houden.

Responses

  1. Wel, ik lees hier al mee van in ’t begin, en had altijd een heel magere spriet voor m’n geestesoog. Iemand met BMI 20 ofzo. Ik krijg dat beeld zelfs niet weg.

    Een sterk idee is al een goed begin zeker? Voor mij ben je alvast slank. 😉 Als dat helpt…

  2. Awel, Liza, ik eigenlijk ook!
    Veel succes, Veerle, ik weet uit eigen ervaring hoe moeilijk het is!

  3. Veel succes, en als ik kan helpen, geef een gil he!

  4. Uit eigen ervaring weet ik dat afslanken niet gemakkelijk is, maar ook dat als je erin slaagt je eetpatroon naar een gezond patroon te veranderen je niet alleen slanker wordt, maar ook veel fitter en dat je gewoonweg meer energie hebt. En dat is al die moeite wel waard vind ik.
    Ik wens je heel veel succes toe!

  5. O God! Ik snap je tot in het kleinste detail!


Geef een reactie

Categorieën

