Gepost door: pharailde | augustus 16, 2008

Vakantielectuur

Een tijdje geleden las ik in een artikel volgend citaat: Ik snap niet dat mensen tien of vijftien boeken meenemen op vakantie. Je moet toch tijd overhouden voor andere dingen? Sociale contacten bijvoorbeeld, die er tijdens het jaar wat bij inschieten. Ik stop dus maximaal een viertal boeken in mijn koffer, maar die léés ik dan ook allemaal. Dixit minister Marino Keulen in de Humo van 15 juli 2008.

Huh? Ofwel is minister Keulen minder sociaal dan hij zelf denkt, ofwel heeft hij maaaaaaanden vakantie, ofwel leest hij supersnel, ofwel leest hij alleen maar superdunne boekjes, maar ik snap toch niet hoe je op vakantie vier boeken kunt uitlezen behalve als je daar hele dagen tijd voor uittrekt.
Toen wij vorige week op vakantie waren, heb ik één boek meegenomen, nl. Simon van Marianne Fredriksson (het boek over Maurice Maeterlinck waarin ik aan het lezen was, heb ik thuisgelaten want ik had zin om mij in de vakantie nog eens helemaal in een roman te verdiepen) en ik heb daar welgeteld 80 van de 475 pagina’s in gelezen, en dan nog ’s avonds in mijn bed en een uurtje in de tuin op de laatste dag. Voor de rest waren wij op uitstap (als je op reis bent, wil je toch iets zien, niet?, tenzij je echt opteert voor een zon-zee-strandvakantie maar dat is dan weer onze interesse niet) of we bekeken waar we ’s anderendaags naartoe gingen, of we zaten met elkaar en / of de kinderen te praten of te kletsen, of we waren aan het koken of aan het eten, of we keken samen met de kinderen naar een film, enz., enz. En toen de kinderen kleiner waren, moesten we hen in de gaten houden. Lezen lukte wel, maar eerder tussen de bedrijven door (oh en het is niet omdat ze groter zijn, dat ze je meer gerust laten en je ongestoord laten lezen).
Voor alle duidelijkheid, ik klaag niet omdat ik te weinig gelezen zou hebben (dat was grotendeels mijn keuze) maar ik begrijp vooral niet hoe mensen dat doen om drie, vier boeken of meer te kunnen uitlezen.

Hoewel. Dochter E. kan dat wel. Dat is een boekenverslindster (helaas heeft ze het nu in haar hoofd gestoken dat ze eigenlijk niet graag boeken van de bibliotheek leest, want dat is zo’n gedoe om ze op tijd terug te brengen, vindt ze). Ik had haar voor de vakantie getrakteerd op drie boeken van de serie De grijze jager van John Flanagan, in de – ijdele – hoop dat ze daar toch even zoet zou mee zijn (ik ken mijn dochter). Inderdaad, ijdele hoop. Toen we de eerste dag exaxt zes uur onderweg waren, was het eerste boek al uit. De laatste zinnen van boek twee werden reeds op zondagochtend gelezen. Wanneer het derde boek uit was, kan ik me evenwel niet meer herinneren. Gelukkig had ze ook nog wat strips mee en herleest ze haar boeken honderd keer.
Ik moet er wel bij zeggen dat de anderen er ook wat van kunnen: zowel dochter M. als zoon S.W. hebben nog tijdens de reis ook die drie boeken uitgelezen. Dat doet me dan weer terugdenken aan mijn eigen jeugd, toen ik ook uren en uren aan een stuk kon lezen, tot een gat in de nacht, jezelf helemaal verliezend in een boek. Dat mis ik toch eigenlijk wel een beetje.

Maar nu ga ik slapen, om eerst nog wat te kunnen lezen.


Responses

  1. kleine correctie: ik heb zowel de drie boeken van de grijze jager gelezen (is wel jeugdliteratuur, dus leest vrij vlot en het lettertype is iets groter) + nog meer dan de helft van De Vliegeraar 🙂

  2. Hoe de Heer Keulen dat klaarspeelt, snap ik ook niet. Ik ben al blij als ik één boek op veertien dagen gelezen krijg. Tenzij er een kindermeisje zou meegaan en er een plaatselijke kok ter beschikking staat.


Geef een reactie

Categorieën

