Gepost door: pharailde | juni 12, 2008

De trein is altijd een beetje …

Vanmorgen moest ik voor het werk naar Leuven. Een nieuwe studiedag in het Provinciehuis Vlaams-Brabant in Leuven.
De vorige keer namen we de trein van 8.24 u. in Gent, die rond 9.20 u. in Leuven toekwam.
Dat bleek wat nipt om om half tien te beginnen (het bleek toch iets langer stappen dan het plannetje liet vermoeden – bovendien houdt een mens geen rekening met de tijd die je nog nodig hebt om je binnen de gebouwen zelf te verplaatsen: als je van de trein stapt, sta je nog niet op straat en als je aan de ingang staat, ben je nog niet in de zaal waar je verwacht wordt).
Dus, geen zin hebbende om mij op te jagen, beslist om de trein van 7.56 u. te nemen.
Dus de bus van 7.33 u. thuis, aankomst Sint-Pieters 7.47 u. Dat moest lukken want ik moest geen ticket meer kopen.
Dus een half uur vroeger opstaan. Niet leuk maar haalbaar.

Aan de bushalte om 7.28 u. Ah ja, stel dat die bus rond dat uur vroeger is.
7.33 u. geen bus.
Oei, dat wordt spannend.
7.42 u. Eindelijk. Inmiddels toch behoorlijk nerveus.
Busrit: elk verkeerslicht, elke halte is een aanslag op mijn zenuwen. Ik mรณet die trein halen.
7.53 u. Gent Sint-Pieters. Ik baan me door de menigte een weg naar het perron. In het voorbijgaan toch even checken op het scherm of het wel degelijk op perron 10 is. Ja dus. Inmiddels 7.55 u.
Vlug de roltrap opgestormd.
De trein staat er nog en de drommen mensen moeten nog opstappen. Ik geraak op de trein en verover zowaar een zitplaats. Ik hijg nog wat na (ja, mijn conditie zit onder nul) en slaak een grote “oef”. Tijd om te ontspannen.
Ik installeer me en lees op mijn gemak denuumo.
Brussel Zuid. Brussel Centraal. Brussel Noord.
Ik begin mij zo heel stillekesaan klaar te maken.
De trein vertraagt. Tiens, we zijn toch nog niet in Leuven. Was er nog een station tussen?
8.45 u. Schaarbeek. De trein stopt. De motor (of wat dan ook) valt stil en de lichten doven.
Mijn verbazing staat op mijn gezicht te lezen want een medereizigster deelt mee dat dit het eindstation van deze trein is.
Schaarbeek begot! Wat moet ik daar nu? Ik moet in Leuven zijn!
Ik ben dus in Gent op de verkeerde trein gestapt. In alle haast en drukte heb ik niet gekeken naar de elektronische borden. Later hoorde ik dat deze trein enkele minuten vertraging had en dus vertrok op het uur van de trein die ik nodig had. Stom kieken dat ik ben. Maar vloeken helpt niet.
Ik klamp een conducteur aan en wil in de eerste plaats weten of ik van Schaarbeek rechtstreeks naar Leuven kan. Oef, dat kan, met een omnibus.
Nu uitvissen waar en wanneer. Schaarbeek beschikt blijkbaar niet over de meest moderne communicatiemiddelen. Elektronische borden hangen er niet en ook in de gang, bv. bij de toegangen naar de perrons, hangt niets. Geen schermen, geen borden, niets. Na wat over en weer geloop vind ik toch de nodige info. Wachten op spoor 11 tot 9.05 u. en in Leuven om 9.37 u. Ok, die wachttijd is doenbaar. Ik zoek in mijn papieren of ik een telefoonnummer vind van iemand die ik kan bereiken. Gelukkig wel en ik verwittig dat ik te laat zal zijn.
Raar maar waar, ik geniet ervan om inmiddels naar de regen te kijken die al heel de dag met bakken uit de hemel valt. Het relaxeert zelfs. Even.
9.05 u. Geen trein op spoor 11.
9.10 u. Een trein komt naar spoor 11 gereden en net op dat moment hoor ik iets omroepen over spoor 11 en spoorwijziging, maar de trein dendert voorbij en de boodschap gaat verloren. Gelukkig merkt de stationschef dat op en de boodschap wordt herhaald. Gelukkig is de spoorverandering op hetzelfde perron.
9.15 u. Eindelijk, de trein naar Leuven. Ik krijg een sightseeing door een verzopen Vlaams-Brabant. Haren, Herent, Voltem. Plaatsnamen die ik nog nooit gehoord heb. Kortenberg en Zaventem wel.
9.50 u. Eindelijk, Leuven.
Een klein kwartier later ben ik eindelijk, half verzopen, ter plaatse.
Moest ik daarvoor nu een half uur vroeger opstaan?


Responses

  1. I know how you feel. Als je maar af en toe de trein pakt, valt het allemaal niet mee. En ik kan me daar ook heel hard in opjagen, en achteraf blijkt dat ’t allemaal zenuwen voor niks waren!

  2. zoals men zegt hรฉ, met de trein is het altijd een beetje reizen… maar zeker goed opletten of ’t kan een onverwacht lange reis worden ๐Ÿ˜‰

  3. Wel, ik neem nooit de trein en als ik dit lees vergaat me elk goed voornemen ๐Ÿ™‚

  4. Jij op de verkeerde trein, ik op de verkeerde bus. Het kan verkeren ๐Ÿ™‚

  5. that sucks…nja mensen met besteming brussel springen gewoon op iedere trein op perron 10 zonder te kijken welke het is ๐Ÿ˜‰
    als je elders moet zijn, is het risky met de vertragingen!
    maar mss was je net op tijd voor de koffiepauze ;-)))

  6. […] opstaan dan anders om op tijd de trein te halen voor een studiedag in Schaarbeek. Gelukkig weet ik inmiddels dat daar rechtstreekse treinen naartoe […]


Geef een reactie

Categorieën

