Gepost door: pharailde | juni 11, 2008

Bloed

Ze willen mijn bloed.
Ze willen ook jouw bloed.

Onlangs kreeg ik dus een brief van het Rode Kruis met de volgende boodschap:

“Dagelijks zijn er mensen die bloed nodig hebben, bij een operatie, een bevalling, een verkeersongeval … om deze mensen te helpen, zamelt het Rode Kruis-Vlaanderen bloed in.
Jaarlijks zijn er 12 % donoren die afhaken om diverse redenen: verhuis, ziekte, risicogedrag, behalen van de leeftijdsgrens … Deze donoren moeten vervangen worden.

Ben je gezond, tussen 18 en 66 jaar, dan kan je vrijwillig bloed afstaan. Het vraagt maar een kwartiertje van je tijd en je helpt er patiënten mee.”

Vroeger, toen ik nog bij de provincie Oost-Vlaanderen werkte, heb ik af en toe bloed gegeven (het Rode Kruis kwam daar ter plaatse), maar dat is omwille van praktische redenen (lees, een zekere luiheid) helaas gestopt toen ik van werk veranderde. Vorig jaar in september heb ik die draad, op aandringen van dochter M., na een oproep alhier weer opgenomen – we zijn zelfs gefilmd door AVS: ze wilden dochter M. volgen omdat het haar eerste keer was – en inmiddels is ook wederhelft E. donor geworden.
Dus krijgen we nu regelmatig brieven en uitnodigingen van het Rode Kruis. Met o.m. de oproep om ook andere mensen ervan te overtuigen om bloed te geven. Dat kan normaal gezien alle werkdagen tot 19.30 u., maar vier keer per jaar opent het bloedtransfusiecentrum zijn deuren op zaterdag om zo ook de werkende mens de kans te geven enkele deciliters bloed af te staan.
De eerstvolgende keer is dus nu zaterdag 14 juni, tussen 10 u. en 16.30 u. Dan is het bovendien werelddag van de bloedgever en u kan in de bloedtransfusiecentra van Leuven, Gent, Brugge, Antwerpen en Genk niet alleen terecht om bloed te geven maar u kan er tevens ook een kijkje nemen achter de schermen. Meer info vindt u ook op de site van het Rode Kruis.
Voor Oost-Vlaanderen geef ik u hierbij alvast de contactgegevens:

Bloedtransfusiecentrum Oost-Vlaanderen
Ottergemsesteenweg 413, 9000 Gent
Tel.: 09/244.56.56
E-mail: oostvlaanderen.bloed@rodekruis.be

Het staat alvast genoteerd in onze agenda.

Ik ben wel benieuwd wat de dokter zal zeggen over dochter M. De laatste keer kreeg ze het bericht dat haar bloed afgekeurd was wegens een tekort aan ijzer. Later bleek het zelfs een ernstig tekort te zijn en moest ze twee maanden aan de pillen. IJzerpillen welteverstaan. En nu staat ze erop om opnieuw te gaan, terwijl ze nog twee weken examens voor de boeg heeft en nadien een zeer zwaar repetitieschema zang en dans voor de Gentse Feestenproductie. Mij lijkt het niet verstandig, maar ja, wat hebben moeders nog te vertellen nietwaar.

Responses

  1. De bloedzuigers! Zomaar ons bloed willen zien vloeien.

    Ik ben zelf ook al enkele jaren bloedgever (met ijzerpillen die ik nooit neem)

  2. Ik geef ook al een jaar of 7 bloed! Vooral ingegeven door het dagje verlof dat we ervoor krijgen van onze werkgever, maar ondertussen is het toch al een gewoonte geworden. Nu de rest van de familie nog. Hans is welgeteld één keer geweest, maar flauw dat die mannen zijn!


Geef een reactie

Categorieën

