Gepost door: pharailde | mei 31, 2008

Bernini

Heb onlangs Het Bernini Mysterie van Dan Brown uitgelezen. Enkele jaren geleden had ik, uit nieuwsgierigheid naar de hype, al De Da Vinci Code gelezen, en ik was daar absoluut niet weg van. Ok ja, het is een pageturner en je bent nieuwsgierig hoe het verhaal zich verder ontwikkelt en hoe het afloopt en whodunit. Maar dat is het. Ik was niet wild enthousiast over zijn schrijfstijl en had nooit het gevoel dat ik “in het boek” zat. Ik vond zelfs dat hij af en toe behoorlijk kon zagen: mijn haar ging op de duur rechtstaan als hij weer begon over het “het heilig vrouwelijke”. En ik begreep zeker de hype errond niet, maar wellicht is dat eigen aan hypes.
Heel anders was bv. Schaduw van de Wind van Zafon. Dat was pas een boek waar ik “helemaal in zat”.

Dochter M. deelde mijn mening maar was toch nieuwsgierig naar andere boeken van Dan Brown, die ze blijkbaar een heel stuk beter vond. Zo raadde ze me dan Het Bernini Mysterie aan. En het gevoel bleef. Het was wel beter dan De Da Vinci Code maar ik “geraakte er ook niet in”, en tot op zekere hoogte vond ik het zelfs redelijk voorspelbaar. Dus geen Dan Brown meer voor mij. Sorry voor de fans.

Ik ben nu begonnen in De Vliegeraar van Khaled Hosseini. Het ziet er al veelbelovend uit. Ik ben benieuwd. Het zal helaas nog even duren voor het uit is, want boeken lezen, dat doe ik gezellig in mijn bed, zo net voor het slapen. En het gebeurt meer dan eens dat wederhelft E. na enkele paragrafen het boek van mijn neus moet plukken.


Responses

  1. Ik vind de boeken van Dan Brown ook maar niets, veel te overroepen. Iedereen sprak erover en iedereen las het maar ik ben halverwege gestopt.
    De vliegeraar vond ik wel een mooi boek.

  2. Dat gaat meevallen, De Vliegeraar, is een heel interessant boek. Da Vinci vond ik niet echt leuk, maar je moet het natuurlijk gelezen hebben. Sindsdien zegt Dan Brown me wel niks meer en er zijn zoveel leukere boeken te lezen.

  3. De vliegeraar heb ik onlangs gelezen, en vond ik heel mooi. You’re in for a treat! En dat het wat langer duurt, dát maakt het bij zo’n mooi boek gewoon aangenamer, je geniet langer.

    Ik ben ook zo’n bedlezer, en met periodes gaat het goed vooruit, maar er zijn ook periodes dat ik niet langer dan een kwartier per dag lees.

  4. Ook ik ben geen fan van Dan Brown en heb nooit begrepen wat iedereen in hem zag. Ik heb ze gelezen, omdat ik wou weten wat er van de hype aan was, maar daarmee is ook alles gezegd.

    “De Vliegeraar” vond ik dan wel weer goed. En “Duizend schitterende Zonnen” ook.

  5. Er is nog een derde bestseller van Dan Brown en die vond ik dan weer de beste. (Iets op het poolijs)

    Geen kans toe dat je lang gaat doen over de Vliegeraar… die kan je niet wegleggen. Duizend schitterende zonnen moet je ook gelezen hebben.

  6. Je hebt het over de Delta-deceptie? Die heb ik ondertussen ook gelezen, maar ik vind hem ook wel weer min of meer voorspelbaar. Zeker als je vergelijkt met zijn andere boeken kan je er een rechte lijn doortrekken en vind je toch vrij veel gelijkenissen. Maar desalniettemin heb ik ze toch allemaal vlot en graag gelezen. Ik weet niet goed wat er van te denken, maar ik blijf ze toch lezen.

  7. Ik kan het niet meer met je eens zijn. Als je hield van Zafon, moet je ook de volgende eens lezen: Bal Masque van Cecilia Bartolo en Nachttrein naar Lissabon van Pascal Mercier. Ik heb The Kite Runner van Khaled Hoeseeini gelezen, en ben nu bezig in A Thousand Splendid Suns. Twee prachtige boeken, maar ze doen letterlijk zeer aan mijn hart. Echt ontspannend zijn ze niet echt…

  8. Ik heb nooit de boeken van Brown gelezen. Heb er veel over gelezen, maar de boeken zelf niet. Het einde zou naar het schijnt zo ontgoochelend zijn, dat ik het niet kon opbrengen er aan te beginnen. Man heeft het wel gelezen en bevestigde het ontgoochelende einde.
    De Vliegeraar is, zoals iedereen al zei, wel schitterend. Aan Duizend Zonnen moet ik nog beginnen en Zafon ligt ook al klaar. Volgens een vriendin is Zafon ronduit schitterend. Maar ik moet me eerst nog door ‘God is (niet) groot’ worstelen. Een boek dat ik twee keer zal moeten lezen, want het is een waarlijk interessant boek, maar geen roman. En aangezien ik ook een bed-lezer ben, wil de aandacht het soms wel eens laten afweten. Maar het is ook wel een heel goed boek.

  9. goh, ik wil hier niet de dwarsligger spelen maar de vliegeraar hoort voor mij in dezelfde categorie als da vinci dingske. inhoudelijk beter, dat wel. maar evenzeer geschreven als een filmscript (zo van: make a movie -wat intussen ook al gebeurd is). zo als lezer bij het handje gepakt worden en door een boek geloodst worden, mja dat doet een boek vlot weglezen maar uiteindelijk erger ik me daar soms wel aan.


Geef een reactie

Categorieën

