Gepost door: pharailde | mei 20, 2008

Lunatiek

Dezer dagen konden we weer genieten van een schitterende volle maan. Vraag me nu niet of het gisteren, eergisteren of vandaag volle maan was of is, het gaat om het beeld en de sfeer.

Geen paniek: ik krijg geen zenuw- of andere aanvallen bij volle maan (allé, toch niet dat ik weet, thuis denken ze daar misschien anders over) en ik verander bij mijn weten ook niet in een weerwolf.
Maar de maan speelt wel een zeer belangrijke rol, gewoon omdat ik die bijzonder mooi vind.

Pak nu zo’n flinterdun sikkeltje, bij het begin van eerste en einde van laatste kwartier, een dun streepje oranje dat tegen het zwarte firmament gepenseeld werd.
Of die stralende schijf die het hele landschap in een magisch licht onderdompelt.
Of het beeld van een volle maan tussen jagende wolken dat je onmiddellijk op “the moor” in The Hound of the Baskervilles brengt.
En hebt u ook ooit het beeld gezien van de opkomende maan die als een extra grote, knal oranje schijf net boven de huizen uitkomt? Wonderlijk vind ik dat.

Een ding vind ik jammer. Echt jammer.
De oriëntering van ons huis.
Onze slaapkamer ligt aan de noordkant.
En ik kijk zo graag naar de maan vanuit mijn bed.

Responses

  1. Ha! Wij liggen onder twee dakramen! Iedere nacht prijs als ’t wolkenloos is. Heerlijk!
    Al ziet mijn bijslaap niks zonder bril… en ik dan : Kijk, de grote beer boven onze kop.

  2. moh meiske toch… dutske

  3. mijn kamer is dus wel aan de zuidkant, met zo’n groot raam waarbij het maanlicht (zeker nu het volle maan is) dus zo heerlijk binnenschijnt, maar vanavond blijkbaar niet. Ze wist zeker dat ik dit bericht ging posten en heeft haar dus maar verstopt voor deze ene avond 😦 morgen misschien meer geluk!

  4. @Marijke: 🙂

  5. Zeg Veerle, welke schoenmaat heb jij? Ik heb hier nog een viertal splinternieuwe paren espadrilles liggen, waarvan ik het jammer zou vinden dat ik ze moet weggooien (draag ze niet meer wegens steunzolen en zo).

  6. Marijke,

    Je weet toch dat de maan – net zoals de zon – opkomt in het oosten.
    Onze slaapkamer ligt op het oosten. Rarara, toen ik gisteren (of moet ik zeggen deze ochtend na een lange ruzie – neen niet met mijn man. Met de computer) ging slapen, was ik niet alleen. Want wie scheen zo mooi op mijn bedje? Juist, janneke maan.

  7. Ik hou ook ontzettend veel van de maan en van alle andere hemellichamen eigenlijk. ’t Is een passie die alle huisgenoten hier delen. Gezellig zo samen naar de lucht staren!


Geef een reactie

Categorieën

