Gepost door: pharailde | april 23, 2008

Op (be)zoek in het nieuwe gerechtsgebouw

Deze ochtend moest ik samen met een collega naar de griffie van de Rechtbank van Koophandel. De laatste keer dat ik daar moest zijn, huisden ze nog op de Oude Schaapmarkt, maar nu zitten ook zij in het splinternieuw gerechtsgebouw. Meteen een gelegenheid om eens in die glazen doos rond te kunnen kijken. Wellicht wordt dat allemaal anders ervaren als je een regelmatig bezoeker van het gebouw bent, pakweg als medewerker of als advocaat of misschien zelfs als beklaagde, maar wij kwamen daar als kersvers bezoeker toe met de onbevangen blik van een onschuldig kind.
Eerste opdracht: ingang parking vinden (we gingen er gemakshalve van uit dat in een nieuw gebouw wel een bezoekersparking zou zijn). Na wat rondrijden, vinden we die nog redelijk gemakkelijk, maar de signalisatie kan heel wat beter. Er staat één enkel bordje, maar eigenlijk rij je al de inrit op vooraleer je het echt ziet. Iets verder zijn er twee toegangen. Links met een gesloten slagboom, rechts open. Aha, rechts houden, want daar ergens zien we een A4-blaadje met de boodschap “gratis parking voor bezoekers”. Tegelijk zien we een bord met “Bezoekersparking. 125 plaatsen vrij” (het cijfer staat op een elektronisch bord). We hebben geluk, er is nog ruim plaats. We rijden verder en zien de auto voor ons ergens rechts afslaan. Ergens. Wij rijden bijna de fietsenstalling in. Oeps, te vroeg. We vinden de juiste doorgang. Op de parkeerverdieping is het donker, alleen hier en daar brandt een zwak licht. Op precies hetzelfde moment vragen we ons af de kosten moeten gedrukt worden door te bezuinigen op de verlichting van de parkeergarage. In het donker zoeken naar een parkeerplaats. Waar zijn die 125 vrije plaatsen? Misschien is er nog een verdieping. We rijden verder en komen weer bij de uitgang. We moeten naar rechts maar dat lukt niet in één keer. In het midden staat een pilaar de boel te ondersteunen en te beletten dat grotere auto’s in één beweging naar rechts kunnen draaien. Tijdens onze speurtocht naar de 125 goed verstopte parkeerplaatsen staan we plots weer op straat. Weer de hele toer gedaan (de Opgeëistenlaan is een straat met een middenberm, en je bent telkens verplicht om tot aan de kruispunten te rijden om te kunnen draaien) en weer de parking in. Iemand heeft inmiddels een lichtschakelaar gevonden en nu zien we tenminste waar er nog een gaatje vrij is. Oef. Zover zijn we al.

Met de trap naar boven, naar de hoofdingang. We komen in een grote open betonnen ruimte. Op het eerste gezicht zien we geen bordjes die ons de weg wijzen, maar wel een grote balie in het midden. Een vriendelijke dame legt ons de weg uit: door die deur daar kom je in de gang, en dan naar links de lift nemen tot de eerste verdieping en daar dan weer naar links. Euhm, juist. We zien vooral een grote glazen wand. Aha, daar is een deur en dan staan we op de gang. Nu de lift nog. We lopen er bijna voorbij, want ook de beide liften zijn volledig doorzichtig. De voordelen van een transparant gebouw zeker? Enfin, we vinden met gemak waar we moeten zijn en we doen wat we daar moeten doen.

We gaan terug naar de lift en bedenken dat we evengoed naar -1 kunnen om vandaar naar de parking door te steken. Mis poes. Die deur dient enkel als nooduitgang. We moeten weer terug via de hoofdingang. Bij het buitenrijden sluit de slagboom vlak achter de wagen voor ons. Oei, wat nu? Die slagbomen waren daarstraks toch altijd naar boven? We hebben toch nergens een ticket moeten nemen? De auto’s achter ons rijden gewoon door de ingang naar buiten. Er zit niet veel anders op dan hetzelfde te doen, maar veilig is toch anders. Hoewel, we konden in een keer rechts afslaan. Weer buiten en naar het werk.

Volgende week moeten we nog eens komen. Ik durf wedden dat het al veel vlotter zal gaan.

En ja, ik heb ze gezien: de groene lampjes! In veel Engelse films en series vallen mij dikwijls die groene bureaulampjes op omdat ik die eigenlijk niet mooi vind. Hier ten huize zijn ze inmiddels al gewoon dat ik niet kan laten om een opmerking te geven als ik er een ontwaar. En op verschillende foto’s had ik opgemerkt dat ze overal in het nieuwe gerechtsgebouw geplaatst zijn. En nu heb ik ze in het echt gezien. En neen, dat niemand het waagt om mij ooit zo’n lamp cadeau te doen.

Responses

  1. Altijd! Er staat altijd dat er 125 plaatsen vrij zijn!

  2. Wat voor groene bureaulampjes? Ik moet daar toch eens op letten, want het zegt me niks.

  3. Die lampjes aan alle tafels, ook in de gang, en ook van voor in de zittngszalen..Miss Murphy, ik ben benieuwd naar je gastbijdrage!

  4. Mevrouw Els, die gastbijdrage, die komt er dit weekend, beloofd (ben nog aan het broeden), maar eerst bloemekes planten. ’t is lente voor iets hé!

  5. Euh… waar staat dat nieuwe gerechtsgebouw? Antwerpenaar zijnde, met een merediaan door mijn gat door het leven sukkelend, ken ik uiteraard alleen die miskleun van in Antwerpen, dat ik ook nog altijd nieuw vind.

  6. Ik heb het over het nieuwe gerechtsgebouw van Gent (sorry, ben zo gewoon om voor Gentenaars te schrijven, dat ik ervan uitga dat dergelijke zaken voor iedereen evident zijn – ik zal mijn best doen om er in het vervolg op te letten)

  7. Verdien ik nu tien kletsen omdat ik niet eens wist dat Gent een nieuw gerechtsgebouw heeft? 🙂

  8. Hm, ik vind van wel. Aangezien Gent de provinciehoofdplaats van OVL is, heeft Gent ook een hof van Assisen, en het is bovendien één van de 5 Hoven van Beroep in ons land: Gent is de beroepsinstantie voor Oost- en Westvlaanderen. Maar hey, ik ben nog steeds van plan een rondleiding te organiseren in het gerechtsgebouw! Feel free!

  9. Graag Els, we wachten al weken op een datum 😉
    zolang hij maar niet tijdens de examens valt!!!

  10. @Els : Dat weten toch alleen maar criminelen en advocaten? Euh… en slimmere mensen dan ik.
    Ah, een rondleiding… als ik die dag kan… wie weet.

  11. @ zapnimf: maar bah neen, ge verdient geen tien kletsen, zo ben ik niet.
    Daarbij, ge moet dat positief bekijken: ge hebt weer iets bijgeleerd, voila (en ik vind dat elke mens moet blijven bijleren)


Geef een reactie

Categorieën

