Gepost door: pharailde | april 20, 2008

123 Book Tag

Ik las deze ochtend dat ik van San een stokje heb doorgekregen. Een leuk stokje zelfs want het gaat over boeken en ik ben dol op lezen. Jammer genoeg komt het er veel te weinig van. Bovendien is het zo jammer dat ik van veel te veel boeken al veel te veel vergeten ben: ik ben zo jaloers op mensen die dat allemaal wel onthouden, en zelfs heelder stukken kunnen citeren.

Maar terug naar het stokje:

1. Pick up the nearest book of 123 (or more) pages.

Montaillou van Emmanuel Le Roy Ladurie

Dit is een boek dat nog op de stapel naast de zetel ligt (ik heb ook nog een stapel te lezen boeken naast mijn bed). Ik heb het meer dan twintig jaar geleden gekocht en ben er vorig jaar dan eindelijk in begonnen, toen ik enkele weken immobiel was door een operatie aan mijn voet. Helaas is het ook dan lang niet uit geraakt en het ligt nog steeds te wachten op die stapel. Niet dat het slecht is, maar het is zeker geen ontspanningslectuur en dus heeft het geen zin om het op de stapel naast mijn bed te leggen. Ik denk niet dat ik dan per avond verder geraak dan drie zinnen (tegenover de halve of hele bladzijde nu).

Het boek verhaalt de geschiedenis van Montaillou, een amper 250 inwoners tellend bergdorpje in de Pyreneeën, dat rond de jaren 1320 bezoek kreeg van Jacques Fournier, bisschop van Pamiers (en later paus in Avignon) maar vooral inquisiteur. Want Montaillou was een van de laatste centra van de Katharen. En die ketterij moest uitgeroeid worden. De inwoners werden allen ondervraagd en Fournier ontfutselde hen heel wat meer informatie dan ze kwijt wilden, ook de dorpsgeheimen die niets met godsdienstkwesties te maken hadden. Dit alles werd zorgvuldig genoteerd en het dossier werd goed bewaard. Historicus Le Roy Ladurie heeft die bron zorgvuldig bestudeerd, ontleed en gebruikt als basis voor de integrale geschiedenis van deze gemeenschap van vnl. boeren en herders.

Het wordt echt tijd dat ik daar eens in verder lees.

2. Open the book to page 123 and find the 5th sentence.

Na verloop van twee jaar, misschien was het eind 1311, verlieten de broers Maury deze ploeg: Arnaud ging weer naar Montaillou, Pierre trok zonder omwegen zuidwaarts, naar Catalonië, dat voor hem een tweede thuishaven zou worden.

3. Post the next 3 sentences.

In Bagá, niet ver van Barcelona, verhuurde hij zich als herder bij een Catalaanse baas, Barthelémy Companho, en kwam terecht in een herdersploeg van acht man, waarvan Pierre en nog een ander uit de Ariège kwamen en de overige zes uit Catalonië zelf.
Het eerste jaar, 1311 of 1312, verscheen er geen ene ketter aan de horizon. Maar in het jaar daarop raakte Pierre door toedoen van een Catalaan in het huis van een bevriende schaapherder, de moslem (sic) Moferret, in contact met een marskramer die in komijn en naalden deed en niemand anders was dan de Kathaar Raymond de Toulouse. Tijdens de daaropvolgende vastenmaand (1313?) deed Pierre zijn intrede in de kleine kathaarse kolonie van San Mateo en Morella in de streek van Tarragona (in de bergen ten zuiden van Tortosa en iets landinwaarts).

 

Onderaan die stapel lag echter nog een boek, één dat ik wel uitgelezen heb, bij wijze van spreken zelfs in één ruk, en dat nog niet opgeborgen is geraakt. Het zit in de categorie van de mooiste boeken die ik ooit gelezen heb, en daarom geef ik er als toemaatje ook een stukje uit.

1. Pick up the nearest book of 123 (or more) pages.

Schaduw van de wind (Carlos Ruiz Zafón)

Uit de achterflap: In het oude centrum van Barcelona ligt het Kerkhof der Vergeten Boeken. Hoofdpersoon Daniel Sempere wordt door zijn vader, weduwnaar en boekhandelaar, meegenomen naar deze geheimzinnige, verborgen wereld van verhalen. Vanaf dat moment neemt Daniels leven een wending die hij niet had kunnen voorzien. Hij mag een boek uitzoeken en kiest De schaduw van de wind, geschreven door een zekere Julián Carax. Het boek laat hem niet meer los, ook schudt de wereld tijdens het grauwe Franco-regime om hem heen op zijn grondvesten. Hij wil alles weten over het boek en de schrijver. En merkwaardigerwijs lijken alle mensen die hij ontmoet, ook de vrouwen op wie hij verliefd wordt, deel uit te maken van het grote spel waarvan het boek het middelpunt vormt.

2. Open the book to page 123 and find the 5th sentence.

Ik werd bleek, maar in luttele seconden betrapte ik mezelf erop dat ik lachte en knikte.

3. Post the next 3 sentences.

“Het lijkt erop dat Tomás me beter kent dan ikzelf.”
“Verbaas je er maar niet over. Mijn broer heeft ons allemaal door, alleen zegt hij nooit iets. Maar als hij op een goede dag zijn mond opendoet, dan komen de muren naar beneden. Hij is bijzonder op je gesteld, wist je dat?”

Dit spannende boek hield me in zijn greep en is ook prachtig geschreven (al is zo een fragmentje wel veel te kort om dat aan te tonen).

Nu eens denken aan wie we dit stokje doorgeven, mmmm, en the winners are: mevrouw No butterfly, mevrouw Zapnimf en mevrouw mijn naamgenote, Sprokkels, van wie ik allemaal denk dat ze van boeken houden.

Responses

  1. Dank u! Dit stokje wou ik heel graag. Montaillou ligt ook op mijn te lezen hoop, net zoals de schaduw van de wind

  2. Zapnimf en Veerle zullen blij zijn. Ik wierp hen ook al dit stokje toe. Twee vliegen in één klap!

  3. “Poeh” @ Kris!

    Schaduw van de wind is inderdaad een in-één-ruk-uit-te-lezen-boek waar de rest voor moet wijken.

    Veerle, ik lees inderdaad wel eens graag wat, maar nog eventjes geduld, ik ben geen rappe.


Geef een reactie

Categorieën

