Gepost door: pharailde | april 12, 2008

Tafelgesprekken

Dochter M. zit in haar eerste jaar kine aan de UG. En dat doet ze met hart en ziel (haar grootste wens was eigenlijk geneeskunde maar het mocht niet zijn, en kine is niet zomaar een tweede keus maar een volwaardig alternatief). In het lessenpakket zitten vakken zoals anatomie, kinesiologie, pathologie met al dan niet praktijkvakken.

Wederhelft E. is een nuchter persoon (nuchter in de betekenis van zich niet in alles te laten meeslepen, en niet in de betekenis van dronken welteverstaan, maar dat had u uiteraard al begrepen). Er is echter één zaak waar hij absoluut niet tegen kan en dat zijn beelden of uitgebreide beschrijvingen van ongelukken, ziekten, rampen e.d.m. Niet dat hij flauw valt of zo, maar hij wil dat gewoon niet zien of horen.

[Sorry voor deze onderbreking maar ze zitten hier naar 13 going on 30 (zo’n tienerfilm van drie keer niks) te kijken en ik was vast van plan om ondertussen dit stukje te schrijven, maar de verleiding is te groot, en in de zetel is het toch comfortabeler zitten dan op een bureaustoel. Tot straks.]

Zoals in veel gezinnen is het ook hier een ongeschreven regel dat we allemaal samen eten (met de spreekwoordelijke uitzonderingen op de regel natuurlijk). We hebben onze vaste plaats aan tafel, waarbij ik tegenover wederhelft E. zit. Naast hem zit dochter M. En zoals in veel gezinnen, komen tijdens het eten ook hier de verhalen over de belevenissen op school en tijdens het werk los. “Wat heb je vandaag op school geleerd” is ook hier een dagelijks gespreksonderwerp.

U raadt natuurlijk al waar ik naartoe wil. Inderdaad. Dochter M. verblijdt ons tijdens het avondmaal regelmatig met uitgebreide informatie over wat ze allemaal in de lessen gezien en gehoord heeft. Dat gaat dan van een enthousiaste uiteenzetting hoe pakweg een schouder of een bovenbeen in elkaar zit, mét de wetenschappelijke benamingen (wat zoon S.W. de opmerking ontlokte: “Als ik u zo bezig hoor, klinkt alles als een dodelijke ziekte”) tot een omstandige uitleg over alle mogelijke ziektebeelden met gedetailleerde beschrijvingen van de foto’s of beelden die ze te zien kregen. Of verhalen over de snijzaal, want ja, de praktijklessen anatomie vinden daar plaats, aan de hand van het echte didactische materiaal. Ik wou bijna zeggen het echte levende materiaal, maar dat is in deze context niet direct de juiste benaming.

Ondertussen zit ik de gezichten rechtover mij aan tafel te observeren. Het stralende gezicht van dochter M. die haar verhalen kwijt wil, en het minder stralende gezicht van wederhelft E. die zijn eetlust alweer sterk ziet verminderen. Dan zie ik hem zijn bestek neerleggen en haar aankijken met een blik van “het is nu wel genoeg geweest, ik zou hier nog een beetje smakelijk willen verder eten”. Zij ziet dat uiteraard niet en vertelt gedreven door. Ik vraag haar dan maar om te stoppen want ik kan wederhelft E. ook perfect verstaan. Meestal doet zij dat ook. Voor twee minuten. De tijd om over te schakelen op een ander verhaal.

Ik vind dat grappig. Ik.

 

Responses

  1. Ik heb volgens mijn doker een soort ischias. Vanaf wanneer mag uw dochter zo praktijkdinges doen? Aw!

  2. ik zit te lachen achter mijn computer, want ik zie E. al zitten.
    Ik kan me heel goed zijn gezicht voorstellen tijdens die verhalen.
    Smakelijk eten!:-)

  3. @ Els: ik zal het haar eens vragen, maar ik hoop voor jou dat je ischias genezen is vooraleer ze van praktijkdinges mag doen, want dat is zeker niet meer voor dit jaar

  4. Ja, heerlijk zo gezellig tafelen met z’n allen. Hier ten huize heeft de Pater Familias het er ook niet altijd makkelijk mee. Die wil na een drukke werkdag wat rust en als er één ding bij ons aan tafel niet ontbreekt is het wel animo 🙂


Geef een reactie

Categorieën

